آیا خسارت افت قیمت خودرو قابل مطالبه است ؟

خسارت افت قیمت خودرو

افت قیمت خودرو یکی از عواملی است که هر شخص دارای خودرو باید از آن آگاهی داشته باشد .

افت قیمت خودرو یعنی مبلغی که از ارزش اصلی خودرو کاسته می شود . این افت قیمت ممکن است به دلایل مختلفی مانند تصادف و یا گذر زمان به وجود بیاید .

بحث ما درباره افت قیمت در تصادف است . همه حوادث رانندگی از قبیل تصادف، تصادم، واژگونی، آتش سوزی و یا سایر حوادثی که خسارت مالی برای افراد و یا اشیا ثالث داشته باشد با داشتن بیمه ثالث قابل جبران است .

میزان تعهد خسارات مالی وارد شده به افراد زیان دیده بر اساس پوشش مالی بیمه نامه جبران می‌شود .

خسارت ناشی از افت قیمت خودرو معمولا در تعهد هیچیک از شرکت‌های بیمه نیست . و پرداخت این خسارت باید از سوی راننده مقصر حادثه انجام شود! در صورتیکه شرکت‌  بیمه ای ، پوششی تحت عنوان پوشش افت قیمت خودرو ارائه ‌دهد ، این پوشش فقط برای جبران خسارت افت قیمت در صورت تصادف است

مدارک لازم برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو

برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو و طرح شکایت به مدارک زیر نیاز دارید:

  • کروکی تصادف
  • گزارش پلیس
  • مدارک شناسایی مالک و خودرو

**در مواردی که کروکی تصادف موجود نیست دادگاه طبق توضیحات کروکی را رسم می‌کند. با این وجود ممکن است این کروکی دقیق نباشد و مبلغ کمتر از مبلغ واقعی براورد شود . بر اساس قانون جدید تا سقف ۷ میلیون تومان هم نیازی به کروکی نیست و بدون کروکی نیز خسارت توسط شرکت بیمه پرداخت می شود.

بهتر است در مواردی که مبلغ خسارت افت قیمت خودرو ناچیز است (کمتر از 10 میلیون تومان) با توافق مشکل را رفع کنید . چراکه روند طرح دعوی و رسیدگی به پرونده، روندی پرهزینه و زمان بر است و برای خسارت با مبلغ کم توصیه نمی‌شود.

ولی اگر توافق بوجود نیاید . و فرد متضرر درخواست دریافت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو در اثر تصادف را داشته باشد باید برای تامین دلیل خسارت خودرو به شورای حل اختلاف مراجعه کند . بعد از ثبت دادخواست، کارشناس تعیین می شود و با ملاحظه خودرو و یا تصاویر مربوط به خسارات ، میزان خسارت افت قیمت را محاسبه و اعلام می‌کند .

فرد متضرر دادخواست مطالبه خسارت به طرفیت مالک خودروی مقصر را به دادگاه یا شورای حل اختلاف ارائه می‌کند .  خسارات کمتر از ۲۰ میلیون تومان در شورای حل اختلاف و بیش از ۲۰ میلیون تومان در دادگاه رسیدگی می شوند .

** تعیین خسارت افت قیمت خودرو باید حتما قبل از تعمیر خودرو و توسط کارشناس رسمی صورت بگیرد.

به چه خودروهایی افت قیمت تعلق میگیرد؟

پیش از افزایش شدید قیمت خودروها، افت قیمت تحت شرایط خاصی به خودرو تعلق می‌گرفت. کمتر از 5 سال ساخت، محدوده قیمت و … از جمله عواملی بودند که مشخص می کردند افت قیمت خودرو تعلق می گیرد یا خیر ؟

اما در شرایطی که تمام خودروها (داخلی و وارداتی، با سال ساخت بالا و …) افزایش قیمت داشته اند ، می توان گفت شرایط قبلی از بین رفته است . و تنها راه تشخیص اینکه به خودروی شما خسارت افت قیمت تعلق می‌گیرد یا خیر، بررسی کارشناس بیمه است.

افت قیمت خودرو در تصادف چگونه محاسبه می شود ؟

 چند فاکتور مهم در بررسی کارشناسان برای افت قیمت خودرو اهمیت دارد :

اگردر تصادف آسیب در قسمت‌هایی از قبیل شاسی‌ها و سقف و ستون باشد یا خسارت مربوط به گلگیر های جلو و درها باشد این موارد در افت قیمت خودرو بسیار موثر هستند .

در تصادفاتی که از ناحیه عقب خودرو اتفاق می افتد چون گلگیرهای عقب جدا شدنی نیستند افت قیمت خودرو بسیار بیشتر است . پس با توجه به نوع خسارت وارد شده میزان افت قیمت خودرو محاسبه می‌شود .

در حالت کلی باید در نظر بگیریم که خسارت وارد شده برای چه قسمتی از ماشین بوده است ؟  نوع خسارت به چه صورت است ؟ آیا خسارت به بدنه وارد شده است یا خیر؟

همچنین مواردی مثل هزینه‌های بازسازی مجدد، رنگ کاری بر اساس عمق صدمه وارده ، وسعت رنگ شدگی و خساراتی که به قطعات بدنه خودرو، درب موتور ، گلگیر های جلو و … از لحاظ قطعات تعویضی و رنگ شدگی وارد شود تاثیر بسیاری بر ارزش خودرو دارند و همه در افت قیمت خودرو موثرند..

تاثیر مدل ماشین و رنگ خودرو در افت قیمت

مدل ، رنگ و سال ساخت خودرو در افت قیمت آن بسیار مهم است . اتومبیلهایی که 3 سال از سال تولید آنها بیشتر نگذشته باشد بیشترین افت قیمت را دارند.

طبق نظرات کارشناسان رنگ ، خودروهایی که رنگ زرد دارند کمترین افت قیمت را هنگام تصادف دارند . در عوض خودروهایی با رنگ بنفش ، طلائی و قرمز هنگام تصادف دچار بیشترین افت قیمت می شوند .

در تصادف با خودروهای لوکس چه کنیم ؟

از خسارت خودروهای گرانقیمت با عنوان خسارت خودروی نامتعارف یاد می‌شود . در این قسمت از خسارت خودروهای گرانقیمت ، یا طبق تعریف بیمه ، خودروهای نا متعارف سخن می گوئیم .

در تبصره 4 ماده 8 قانون جدید بیمه شخص ثالث ، خودروها به دو دسته تقسیم شده اند : خودروهای متعارف و خودروهای نامتعارف

قوه قضاییه در هر سال نرخ دیه را مشخص می‌کند . سپس بیمه مرکزی برحسب آن سقف تعهدات مالی و جانی بیمه شخص ثالث را مشخص خواهد کرد .

خودرویی که در زمان وقوع حادثه رانندگی ارزشی برابر یا کمتر از سقف تعهدات جانی یا 50/0 دیه مرد مسلمان در ماه حرام داشته باشد خودرو متعارف است.

خودروی نامتعارف: خودرویی است که ارزش و قیمت آن بیش از ۵۰ درصد تعهدات بیمه در قبال خسارات جانی است .

مقدار پرداخت خسارت خودروی متعارف چقدر است ؟

طبق قوانین بیمه‌ای، خسارت خودروهای متعارف به صورت کامل پرداخت می‌شود.

طبق  تبصره ۳ ماده ۸ قانون جدید بیمه شخص ثالث نحوه محاسبه  و پرداخت خسارت خودروی نامتعارف به شرح زیر است :

الف) حداکثر تعهد مقصر حادثه در خسارت‌های مالی نصف دیه در ماه‌های حرام خواهد بود( نصف میزان دیه در سال ۱۴۰۰، ۳۲۰ میلیون تومان است.

ب) اگر مقصر حادثه بیمه شخص ثالث نداشته باشد، قانون خودروی غیرمتعارف همانند قبل اجرا خواهد شد.

ج) اگر راننده مقصر بیمه شخص ثالث داشته باشد، شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت مالی خودروهای نامتعارف، بالاترین میزان خسارت وارد به گران‌ترین خودروی متعارف را مدنظر قرار می‌دهند.اگر قطعات انواع گران‌ترین خودروهای متعارف، اختلاف قیمت داشتند، گران‌ترین آن‌ها ملاک خواهد بود.

یک مثال :

به این مثال توجه کنید اگر در تصادف پراید با لکسوز، آینه بغل این خودروی نامتعارف بشکند و راننده پراید مقصر شناخته شود، میزان خسارتی که او با بیمه شخص ثالث خود به راننده لکسوز پرداخت خواهد کرد، معادل ارزش آینه بغل گران‌ترین خودروی متعارف در سال ۱۴۰۰ است که در این مقاله، گران ترین خودرو متعارف را رنو تندر ۹۰ دنده‌ای در نظرگرفته ایم. با فرض مبلغ ۳ میلیون تومان آینه بغل این خودرو، میزان خسارتی که بیمه شخص ثالث پراید به مالک خودروی نامتعارف لکسوز پرداخت خواهد کرد، ۳ میلیون تومان خواهد بود و الباقی خسارت با بیمه شخص ثالث پراید قابل پرداخت نیست.

راننده خسارت دیده ، باید با بیمه بدنه خودروی خود ، آن خسارت را جبران نماید. بیمه بدنه خودروی لوکس مابقی خسارت مالی را جبران خواهد کرد.در این زمان استفاده همزمان از بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه با هم کاربرد دارد. ولی باید دقت کرد که راننده خودروی نامتعارف می‌تواند بابت افت قیمت خودروی خود از راننده مقصر شکایت کند و مابه التفاوت افت قیمت خودروی لوکس خود را از او طلب نماید. در خرید بیمه بدنه خودروی نامتعارف، ارزش  اتومبیل از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به بازار تورمی خودرو و بالارفتن قیمت قطعات یدکی، می‌توان از بند افزایش سرمایه و اخذ الحاقیه بیمه بدنه به بیمه نامه اصلی برای این خودروها به راحتی استفاده کرد.

  •  

 

چنانچه در خصوص موارد مختلف افت قیمت خوردرو نیاز به مشاوره حقوقی دارید لطفا با ما از طریق لینک پایین فرم مربوطه را پر نمایید تا بزودی باشما هماهنگ کنیم .

رزرو مشاوره حقوقی
تلفنی

نماد اعتماد الکترونیک

آشنایی با دادپند

سایت دادپند به مدیران کمک خواهد کرد که با اشراف کامل به قانون  کسب و کار خود را سریع تر و با خیال راحت تر رشد بدهند ، کار اصلی ما آموزش و مدیریت موارد مختلف حقوقی است .
از تخفیف‌ها و جدیدترین‌های ما‌ باخبر شوید:
روزهای کاری ، 10 صبح تا 17 پاسخگوی شما هستیم.
شماره تماس: 38655782 -051
آدرس ایمیل: Info@dadpand.com

تمامی حقوق این سایت متعلق به سمانه خسروقوچانی است. این سایت در زمینه آموزش موارد حقوقی و تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.