نفقه دختر در دوران نامزدی برعهده کیست ؟

در مورد نفقه دختر در دوران نامزدی ابتدا باید گفت مقصود و منظور ما از نامزدی حالتی است که تنها گفت و گویی بین پسر و دختر، در مورد ازدواج صورت گرفته و توافق حاصل شده که در آینده با یکدیگر ازدواج کنند و چه بسا مرد حلقه یا انگشتری هم به رسم هدیه و نامزدی به دختر داده باشد، اما هنوز صیغه ی عقد جاری نشده است .

پس ازاینکه عقد ازدواج بین  زن و مردی به وقوع پیوست ، زن و مرد مکلف به انجام وظایفی در قبال یکدیگر می شوند .

یکی از آن وظایف متقابل ، تمکین از طرف زوجه و پرداخت نفقه از طرف زوج  است .

تمکین به معنای اطاعت زن از شوهر در ادای وظایف زوجیت، حسن معاشرت و سکونت در منزل شوهر است .

نفقه زن شامل چیست ؟

نفقه عبارت است از همه ی نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه (لباس ها)، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خدمتکار در صورت عادت یا احتیاج زن به واسطه ی نقص یا مرضی که دارد.

اما در اینکه آیا در دوران نامزدی به زن نفقه تعلق می گیرد یا خیر ، مطلبی است که قانون مدنی تکلیف این مسآله را روشن کرده است . و با صراحت بیان نموده در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است .

 پس شرط مهم پرداخت نفقه به زن آن است که زن و شوهر با هم عقد دائم باشند . به همین دلیل ، قبل از عقد ازدواج دائم میان آنها یا در دوران  نامزدی  چون زن و مرد هنوز در عقد شرعی یکدیگر نیستند به زن نفقه تعلق نمی گیرد و وظیفه تمکین از شوهر را نیز ندارد .

پس خلاصه عرض می کنیم که زن در دو صورت استحقاق دریافت نفقه را دارد:

1- عقد ازدواج دائم

2- تمکین

تمکین عام :  تمکین عام عبارت از اطاعت در تمامی امور زندگی . 

تمکین خاص: تمکین خاص عبارت است از رابطه زناشویی زوجین

نکته ای که لازم هست توضیح بدهیم اینست که در صورتی که زوجه از حق حبس خود استفاده کند  می تواند تا  زمانی که مهریه اش را  به طور کامل دریافت نکرده است ، از تمکین خودداری نماید و نفقه اش را هم دریافت کند . پس هر چند از زوج تمکین نکرده باشد، باز هم استحقاق دریافت نفقه را دارد.

دیدگاه شما

نماد اعتماد الکترونیک

آشنایی با دادپند

سایت دادپند به مدیران کمک خواهد کرد که با اشراف کامل به قانون  کسب و کار خود را سریع تر و با خیال راحت تر رشد بدهند ، کار اصلی ما آموزش و مدیریت موارد مختلف حقوقی است .
از تخفیف‌ها و جدیدترین‌های ما‌ باخبر شوید:
روزهای کاری ، 10 صبح تا 17 پاسخگوی شما هستیم.
شماره تماس: 38655782 -051
آدرس ایمیل: Info@dadpand.com

تمامی حقوق این سایت متعلق به سمانه خسروقوچانی است. این سایت در زمینه آموزش موارد حقوقی و تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.