قفل کردن درب منزل مشترک و عدم اجازه تردد به زوجه

قفل درب منزل و عدم اجازه تردد به زوجه

با توجه به قانون مدنی ایران ، اقامتگاه زن اقامتگاه همسر اوست . زن موظف است در منزلی که شوهر تهیه کرده است زندگی کند . و مرد موظف است منزل و اثاثیه آن را مطابق عرف و زندگی خانوادگی زن تهیه کند . اما گاهی در پی اختلافات ، مرد برای جلوگیری از تمکین زوجه و ندادن نفقه قفل درب خانه مشترک را عوض می کند و اجازه تردد و ورود به منزل را به زوجه نمی دهد . در اینصورت با قفل کردن درب منزل مشترک توسط مرد و عدم اجازه تردد به زوجه ، زن می تواند از مرد شکایت کند .

در این مقاله قصد داریم موضوع تعویض قفل درب منزل توسط زوج و پیامدهای این اقدام را مورد بررسی قرار دهیم .

به این نکته توجه کنید “بر اساس قانون مدنی زن موظف به تمکین در مقابل شوهر و پذیرش وی در امور کلی زندگی خانوادگی می باشد “

مقصود از تمکین ، تمکین عام و خاص است . بطور خلاصه تمکین عام ، تبعیت و همدلی با شوهر در امور زندگی و تمکین خاص ارتباط خاص زناشوئی است . این مطلب را در مقاله اختصاص داده شده با موضوع تمکین و کلیه موارد آن دنبال کنید .

یکی از مهم ترین مصادیق تمکین زن از شوهر آن است که زن در همان منزلی که شوهر انتخاب کرده است سکونت کرده و بدون اجازه و اطلاع وی منزل را ترک نکند . زوج نیز ملزم به پرداخت و تامین نفقه زن است.

قفل کردن درب منزل توسط شوهر

اکنون با پیش زمینه ای که راجع به نفقه مطرح کردیم به بررسی اصل موضوع عوض کردن قفل درب منزل یا قفل کردن آن و مجوز ندادن به زوجه برای ورود به منزل مشترک توسط زوج می پردازیم . این عمل معمولا به این دلیل انجام می شود که مرد بخواهد علیه زن دعوای الزام به تمکین ارائه نماید و زن را به عدم تمکین محکوم کند و با اثبات آن نفقه زوجه را نپردازد. ولی ، اما  و اگری دارد

آن اینکه ، اگر زوج طوری رفتار کند که زمینه تمکین زن فراهم نباشد ، دیگر نمی تواند از این بهانه استفاده کند  .

اما زوجه چه راهکاری دارد ؟

 زوجه می تواند به کلانتری مراجعه نماید . و تقاضا کند عوض شدن قفل درب منزل توسط مرد صورت جلسه شود .  همزمان می تواند شهودی را هم حاضر و استشهادیه ای مبنی بر تعویض قفل درب منزل توسط مرد تهیه کند . سپس با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضائی با تنظیم شکوائیه با عنوان ترک انفاق ، علیه مرد شکایت کند . و دلایل خود ، مانند صورت جلسه کلانتری و استشهادیه محلی را نیز ضمیمه شکایت خود کند . در این صورت ، اگر دادگاه تعویض قفل درب منزل توسط مرد را احراز کرد ، شوهر را به جرم ترک انفاق محکوم می نماید . مجازات جرم ترک انفاق برابر قوانین و مقررات ، حبس از سه ماه و یک روز تا پنج ماه می باشد. به بیان دیگر با تعویض قفل درب منزل توسط مرد ، در صورتی که زوجه از وی به جرم ترک انفاق شکایت کند ، مرد به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

 پیامد حکم دادگاه برای زوج چیست ؟

  • مرد دیگر نمی تواند دعوای الزام به تمکین زوجه را مطرح کند .
  • به پرداخت نفقه محکوم می شود .
  • برای زوج از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکومیت کیفری دارد.  

جرم ترک انفاق در صورتی تحقق می یابد که :

اولا : مرد استطاعت مالی کافی برای پرداخت نفقه زوجه خود را داشته باشد و با این وجود از پرداخت نفقه خودداری کند.

ثانیا : زن باید از همسر خود تمکین نموده باشد( مگر شرایط تمکین فراهم نباشد که در مبحث مربوط به تمکین شرایط آن را مطالعه فرمایید ) و استحقاق دریافت نفقه را داشته باشد .. 

نکته مهمی که در مورد مجازات جرم ترک انفاق وجود دارد آن است که این جرم ، یک جرم قابل گذشت است و اگر زن از شکایت خود صرفنظر کند ، مرد به مجازات قانونی محکوم نخواهد شد . 

دیدگاه شما

نماد اعتماد الکترونیک

آشنایی با دادپند

سایت دادپند به مدیران کمک خواهد کرد که با اشراف کامل به قانون  کسب و کار خود را سریع تر و با خیال راحت تر رشد بدهند ، کار اصلی ما آموزش و مدیریت موارد مختلف حقوقی است .
از تخفیف‌ها و جدیدترین‌های ما‌ باخبر شوید:
روزهای کاری ، 10 صبح تا 17 پاسخگوی شما هستیم.
شماره تماس: 38655782 -051
آدرس ایمیل: Info@dadpand.com

تمامی حقوق این سایت متعلق به سمانه خسروقوچانی است. این سایت در زمینه آموزش موارد حقوقی و تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.